Online bedrijven bereiken

Nieuws

De volgende stap in je bedrijf

Voor elk opstartend bedrijf zijn de eerste jaren ontzettend spannend. Het is algemeen bekend dat in de eerste vijf jaren meer dan 80% van nieuwe bedrijven weer failliet raakt. Dit is dan ook een belangrijke reden dan veel nieuwe ondernemers in Nederland tegenwoordig als zzp’er beginnen. Als eenmanszaak kun je een aantal van de meest uitdagende aspecten van je onderneming uitstellen. Toch merken veel zzp’ers al snel dat ze het werk niet aankunnen. In dat geval is het belangrijk dat je de volgende stap neemt in je onderneming en een echt bedrijf wordt. In dit artikel bespreken we een aantal tips voor de volgende stap in je bedrijf.

Werknemers

Een van de grootste uitdagingen voor beginnende ondernemers is het aannemen van nieuwe mensen. Je wilt uiteindelijk werkzaamheden binnen je bedrijf uitbesteden aan de mensen die binnen je bedrijf werken. Werk aan je bedrijf, niet binnen je bedrijf, zo gaat het gezegde. Maar elke nieuwe werknemer die je aanneemt, is een salaris waar je verantwoordelijk voor bent. Dit kan heel spannend zijn voor nieuwe ondernemers. Toch is het belangrijk dat je op een zeker punt agressief bent in je uitbreiding. Wees dus niet bang om nieuwe werknemers aan te nemen. Een goede tip is om te beginnen met marketing en sales werknemers. Op deze manier zorgen je eerste werknemers ook meteen voor meer omzet.

Focus op de kleine dingen

Als je eenmaal de kerntaken van je bedrijf hebt uitbesteed aan je werknemers dan is er meer ruimte om aan je bedrijf te werken. Dit betekent op strategisch niveau nieuwe dingen bedenken maar ook dat je moet focussen op de kleine dingen. Zorg je voor een gezamenlijke lunch? Wat is de meest effectieve manier om bedrijfsafval te vervoeren? Hoe zorg je ervoor dat elke werknemer geen zorgen heeft? Je wilt als bedrijfsleider er zowel voor zorgen dat de grote doelen van het bedrijf worden gerealiseerd als dat er ook aandacht blijft voor de kleine dingen.

Bedrijfsmoraliteit

Een gezellig bedrijf is een succesvol bedrijf. Natuurlijk is het belangrijk dat een bedrijf niet alleen maar gezelligheid is maar tegelijkertijd wil je ook ervoor zorgen dat er ruimte is voor lachen en een moment van rust. Hoe groter een bedrijf groeit, hoe moeilijker het is om je bedrijf als ‘een gezellig team’ te laten functioneren. Toch is het belangrijk om dit zo lang mogelijk vast te houden. Want een bedrijf waar iedereen zich thuis voelt is een bedrijf dat optimaal presteert.   

Geef een reactie