Momenteel is er een duidelijke trend te zien in de hoeveelheid e-commerce ondernemingen die opgericht worden. Steeds vaker beginnen mensen met hun eigen bedrijfje door online spullen te verkopen aan de consument. Bijna iedereen koopt tegenwoordig al hun spullen, zoals kleding, elektronica en boeken op internet. Hier spelen bedrijven handig op in door zelf deze zaken te gaan verkopen. Uiteraard is dit erg slim, want de consument koopt alles toch wel online. Zolang er een breed aanbod is, zal de consument dit ook blijven doen. Doordat er steeds meer bedrijven hun aanbod online verkopen, wordt het voor deze bedrijven soms echter wat lastiger om de consument te behouden. Doordat de consument zoveel keuze heeft kan het namelijk gebeuren dat jouw bedrijf niet onder die keuzes zal vallen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom wil je dat jouw bedrijf zich gaat onderscheiden en dat kan op verschillende vlakken gedaan worden.
De verzending
Een belangrijk punt waarop veel bedrijven zich kunnen onderscheiden is de verzending. De verzending is in de basis op te delen in twee onderdelen: de snelheid en de kwaliteit. Voor de snelheid zijn de meeste bedrijven afhankelijk van de nationale en internationale postorganisaties, wat maakt dat daar door de bedrijven zelf niet zoveel aan veranderd kan worden. Je kan er als bedrijf wel voor zorgen dat je duidelijk met de consument communiceert wanneer het product waarschijnlijk geleverd zal gaan worden. Waarschijnlijk is hier het belangrijkste woord, dus zorg dat ook de consument snapt dat de leverdatum slechts een inschatting is. Waar de bedrijven zelf de volledige invloed op hebben, is de kwaliteit van het verzenden. Uiteraard begint dit bij de kwaliteit van het product, maar ervanuit gaande dat dit onderdeel in orde is maakt dat de focus vooral komt te liggen op de verpakking van het product.
Het verpakkingsmateriaal
De juiste dozen bestellen kan je hierin al een flinke voorsprong geven. Bedrijven als leverancier richten zich vaak erg veel op de producten die ze verzenden. Dit is in de kern logisch, maar wanneer een product niet goed verzonden wordt blijft er niets meer van over. Dan kan de focus nog zo goed liggen op het product, toch moet de verzending op z’n minst net zo veel aandacht krijgen. Het is daarom belangrijk dat het product stevig verzonden wordt. Zeker bij breekbare spullen moet er niet bezuinigd worden op de verzending. Wanneer een product namelijk kapot aankomt en eventueel weer retour gestuurd moet worden, zal dit je uiteindelijk meer kosten opleveren dan wanneer er gewoon voor een betere doos gekozen was in eerste instantie. Zorg ook dat de vorm van de doos klopt, zodat het product niet al te veel kan bewegen tijdens de verzending.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.