De zakelijke klant wil dat het bestelproces zo snel en gemakkelijk mogelijk verloopt. Bestellen moet zonder al te veel moeite kunnen. Maar hoe zorg je voor een groter bestelgemak voor de zakelijke klant? Hier vind je 7 handige tips.
Waarom is het zo belangrijk om in te spelen op de wens van de B2B inkoper?
Meer dan de helft van de zakelijke inkopers verwacht de komende jaren in ieder geval 50% van hun inkopen online te gaan doen. Dit betekent dat het slim is om jouw webshop in te richten op de B2B klant.
Dit levert niet alleen voordelen op voor de klant zelf, maar ook voor jouw webshop en B2B e-commerce omzet. Hoe gemakkelijker de klant kan bestellen in jouw webshop, hoe eerder en hoe vaker hij zal bestellen. Maar hoe faciliteer je dit bestelgemak?
Tip 1: Bestellijsten importeren via Excel
Veel bedrijven werken met Excel lijsten voor hun bestellingen. In deze lijsten kunnen inkopers aangeven welke producten zij willen bestellen. Het zou erg gemakkelijk voor hen zijn als ze deze lijsten kunnen uploaden in jouw webshop, zodat ze de producten niet allemaal hoeven te zoeken en selecteren.
Tip 2: Zoeken op productcode
Er zijn ook bedrijven die niet met Excel lijsten werken en wel producten moeten zoeken in je webshop. Het makkelijkst is als ze deze producten kunnen zoeken met behulp van een productcode.
Tip 3: Standaard bestellijsten
Een andere handige manier voor je B2B klant om te bestellen is via een standaard bestellijst. Inkopers hebben vaak na een bepaalde tijd steeds weer dezelfde producten nodig. Dan zou het heel gemakkelijk zijn als ze in jouw webshop een standaard bestellijst aan kunnen maken. Hierdoor hoeven ze niet elke keer alle producten te doorzoeken, maar kunnen ze gewoon gebruik maken van de lijst.
Tip 4: PunchOut OCI of cXML koppeling
Er zijn nog meer manieren om gemak te creëren voor je zakelijke klant. Met een PunchOut OCI of cXML koppeling wordt jouw webshop gekoppeld aan het ERP of inkoopsysteem van je klant. Hierdoor kan deze klant vanuit het eigen ERP of inkoopsysteem bestellen in jouw webshop. Alle productinformatie wordt continu bijgewerkt en de bestelling komt na goedkeuring direct aan in je webshop.
Tip 5: Online inkooprollen
Vaak zijn er bij een zakelijke bestelling meerdere personen betrokken. In je B2B webshop kun je deze verschillende online inkooprollen faciliteren. Zo kan de inkoper de bestelling bijvoorbeeld klaarzetten en kan de manager deze goedkeuren.
Tip 6: Bestellen via mobiel
Een groot deel van de B2B inkopers doet de bestellingen via de mobiele telefoon. Daarom is het belangrijk dat jouw B2B webshop is geoptimaliseerd voor mobiel. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een mobiele applicatie in te zetten voor je webshop.
Tip 7: Internet of Things
Met Internet of Things maak je gebruik van slimme apparaten. Deze kunnen van grote betekenis zijn in B2B e-commerce. Apparaten kunnen dan bijvoorbeeld zelf aangeven als er onderdelen aan vervanging toe zijn of het magazijn geeft aan als een voorraad aangevuld moet worden.
Wil je doorpraten over een bepaalde tip of wil je graag meer weten over bestelgemak voor de zakelijke inkoper? Kom dan op 25 oktober 2018 naar het Groothandel E-commerce Event in Rotterdam.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.