Elk bedrijf wil geld verdienen, maar voor sommige bedrijven is dat nog niet zo makkelijk. Soms gaat het een tijd financieel niet zo goed, of raak je als bedrijf het overzicht op de financiën kwijt. En dat kan elk bedrijf overkomen, groot of klein. Hoe krijg je dan de boel weer op de rit? In deze blog lees je een paar tips hierover. Met een paar kleine ingrepen kunnen de zaken er alweer heel anders voorstaan.
1. Waar gaat je geld heen?
Dit lijkt een open deur, maar weet jij eigenlijk wel waar het geld van je bedrijf heen gaat? Wat hebben jullie voor vaste lasten per maand, of inkoopkosten per productie-eenheid? En hoeveel huur betalen jullie eigenlijk per maand? Maak dit eens voor altijd inzichtelijk: zorg dat jij van elke euro weet waar hij aan uitgegeven wordt. Soms blijkt er ergens geld “weg te lekken”, als je bijvoorbeeld een dubbele verzekering hebt afgesloten of nog een abonnement ergens voor hebt lopen. Dicht dit soort lekken en bespaar op die manier geld. Kijk ook eens of bepaalde kosten omlaag kunnen. Misschien zijn er wel nieuwe bedrijven in de markt gekomen bij wie jij je inkopen goedkoper kunt doen. Zeker het uitzoeken waard.
2. Waar komt je geld vandaan?
Andersom is het ook heel belangrijk dat jij goed en volledig weet welk geld je wanneer binnenkrijgt. Wie betaalt jullie? En wanneer komt deze betaling binnen? Probeer dit af te stemmen met momenten van grote uitgaven van jouw kant. Zorg bijvoorbeeld dat je je facturen betaald krijgt voor jij zelf je inkoop doet, of je personeel betaalt.
Ga ook na binnen welke termijnen je facturen betaald worden. Soms kan hier iets tussendoor glippen en dan kan het voorkomen dat jij lang op je geld wacht. Hou dit scherp in de gaten zodat je op tijd in kunt grijpen. En mocht het nou echt uit de hand lopen, denk er dan eens over na over een Incassobureau inschakelen. Zij nemen je veel zorgen uit handen.
3. Is jouw verdienmodel nog up to date?
Als je nou bovenstaande zaken onderzocht hebt is het tijd om de balans op te maken: loopt jouw bedrijf nog een beetje? Gaan zaken nog zoals jij dat graag zou zien? Sluit jouw bedrijf hiermee nog aan op de huidige markt? Of is het misschien een keer tijd voor wat vernieuwingen? Als je hier inzicht in hebt kun je waar nodig ingrijpen. Een goed moment om de balans op te maken en waar nodig zaken te veranderen. Zo sta je sterk voor de toekomst en weet je waar je klappen en meevallers kunt verwachten.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.