De bedrijven die op factuurbasis werken zullen beamen dat het op tijd binnenkrijgen van de openstaande facturen een behoorlijke klus is. Veel klanten overschrijden de betalingstermijn weleens en in sommige gevallen kan het een ellenlange strijd worden om de factuur op de rekening binnen te krijgen. Het samenwerken met een goed incassobureau is daarom essentieel. Een incassobureau heeft meer ervaring en mogelijkheden om de vordering uiteindelijk geïncasseerd te krijgen. Daarna voelt een klant vaak meer dwang om te betalen als ze worden aangeschreven door een incassobureau. Maar wat doen zij nu precies anders dan het bedrijf zelf? En welke middelen kunnen ze inzetten om resultaat te boeken? In dit blog vertellen we er meer over.
Wat doet u zelf alvorens u overdraagt aan een incassobureau?
Uiteraard is het net zo belangrijk om uw debiteurenbeheer strak in te richten als dat u samenwerkt met een kundig incassobureau. Belangrijk is om het debiteurenbeheer een belangrijke plek te geven binnen uw onderneming. Zorg er daarbij voor dat het proces strak is uitgeschreven. Dus welke betalingstermijn wordt gehanteerd op de factuur. En hoe snel na het verstrijken van deze betalingstermijn wordt een herinneringsfactuur gestuurd. Een logische termijn om te hanteren is binnen vijf dagen. Zo laat u aan uw klant zien dat u er kort op zit en dat u het debiteurenbeheer professioneel heeft ingericht. De klant zal meer dwang voelen om snel te bepalen en het beeld zal over het algemeen positiever worden voor uw bedrijf. Een logische betalingstermijn voor de 1e herinnering is 7 dagen. Mocht er dan nog niet betaald zijn is het handig telefonisch contact te zoeken met de klant om te achterhalen wat de reden is dat er nog niet betaald is. Als laatste kan er een laatste aanmaning of ingebrekestelling gestuurd worden. Hierin kunt u ook aangeven dat u bij niet betalen aan een incassobureau overdraagt en dat de bijkomende kosten bij de vordering worden opgeteld.
Hoe gaat een incassobureau te werk?
Als u overdraagt aan een incassobureau zullen zij eerst een minnelijke incassoprocedure opstarten. Hierbij worden er nog geen juridische middelen ingezet. Ze gaan uw klant weer aanschrijven en eventueel telefonisch contact opnemen om tot een goede betalingsafspraak te komen. Mocht betaling in deze procedure uitblijven dan start het incassobureau een juridische incassoprocedure op. Hierbij worden wel juridische middelen ingezet om te vordering geïncasseerd te krijgen. Uw klant kan hierbij ook gedagvaard worden om via juridische middelen te klant meer te dwingen tot betaling. Ook beslagleggen valt binnen deze procedure.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.